| Människans medvetande

Man
kan dela in människans medvetande på flera olika sätt.
Dels kan vi tala om objektivt, subjektivt och latent medvetande. Men vi
kan även skilja ut fysisk, emotionell, mental och kausal medvetenhet.
Dessutom talar vi om dagsmedvetet, undermedvetet och övermedvetet.
Alla dessa medvetandetyper går in i varandra, så att man inte
kan skilja ut den ena från den andra utan måste förstå
alla.
Dagsmedvetet,
undermedvetet och övermedvetet.
Det
dagsmedvetna är ganska enkelt att definiera. Det är helt enkelt
vårt vanliga vakna medvetande, tankar, känslor mm och det som
vi uppfattar med våra fem sinnen.
Det
undermedvetna kan ses som en "papperskorg" där vi slänger
allt som vi upplevt, huller om buller. När vi sover kan saker dyka
upp ur vårt undermedvetna i våra drömmar. Det som hänt
senast ligger oftast längst upp i papperkorgen, alltså får
vi lättast tag i det. Detta är orsaken till att många
drömmer om det som hänt under den senaste dagen, ofta i en enda
oordning. Det undermedvetna är väl känt inom dagens psykologi.
Däremot
är det övermedvetna mindre känt av våra psykologer.
En som tog upp detta var emellertid psykologen C.G.Jung. Till skillnad
från det undermedvetna arbetar det övermedvetna "intelligent"
och ger i drömmen förnuftiga budskap, ofta i symbolform. Här
kan vi få information om oss själva, rena sanndrömmar
mm. Informationen kommer många gånger i arketypisk form, dvs.
med symboler som är gemensamma för flertalet människor
i en civilisation. Ett studium av C.G.Jungs beskrivning av arketyper kan
här vara till god hjälp, och ge ökad förståelse
för de egna drömmarna. Objektivt,
subjektivt och latent medvetande.
Strax
innan en viktig händelse inträffar i vårt liv, kan det
hända att vi får en känsla inom oss själva. Vi vet
inte vad det är, bara att någonting känns onormalt. Efteråt
kan vi säga: "Jag kände ju på mig att det skulle
hända något! Jag fick en föraning."
Det
vi då kände kan även kallas subjektivt medvetande. Vi
tar del av energiströmningar på högre plan, och känner
av detta utan att på ett vaket plan riktigt förstå vad
det är. På samma sätt kan man till exempel känna
av stämningen i ett rum med andra människor. Om en människa
med negativa känslor kommer in kan många i rummet känna
detta som en allmän obehagskänsla inom sig själv. |
|
Detta
visar också hur viktigt det är att vi själva försöker
hålla en viss kontroll på våra tankar och känslor.
Vi påverkar omedvetet vår omgivning. Det
objektiva medvetandet ter sig radikalt annorlunda. Vi kan sägas vara
helt objektivt medvetna i den fysiska världen, dvs. vi kan vaket
uppfatta det som sker där. Vissa människor, sk. mediala, kan
vara objektivt medvetna också på emotional (astral) nivå.
Detta innebär att de med sitt vakna medvetande kan läsa av andra
människor, och även få kontakt med diskarnerade människor
på denna nivå, alltså sådana som inte längre
lever i det fysiska, utan i det astrala.
Allt
eftersom en människa når högre utvecklingsnivåer
utvecklas också hennes förmåga att nå objektivt
medvetande på allt högre plan. Detta gäller även
för den subjektiva medvetenheten, vilken alltid når en högre
nivå än den objektiva. Vi kan så småningom få
objektivt mentalt medvetande för att sträva vidare mot objektivt
kausalt medvetande, och så vidare. Det
latenta medvetandet kan ses som kunskaper eller förmågor vi
lärt oss i tidigare liv, men inte kommer ihåg i dag. De ligger
emellertid latent i oss, och detta kan förklara varför vissa
människor ibland kan lära sig saker med stor lätthet. Kunskapen
fanns latent sedan ett tidigare liv och kunde snabbt återerinras. Fysiskt,
emotionellt och mentalt medvetande.
Det
fysiska medvetandet kan helt enkelt sägas vara allt vi ser, hör
och känner med den fysiska kroppen med dess sinnen. Det gör
oss medvetna om den fysiska värld vi lever i.
Det
emotionella medvetandet är känslornas medvetande. Allt som vi
kan kalla "känslomässiga upplevelser" är emotionellt
medvetande. Förmågan att kontrollera sina känslor, att
kunna dämpa "lägre känslor" som avund mm. och
i stället ersätta dessa med "högre" som exempelvis
beundran visar på emotionell medvetenhetskontroll. Alla känslor
och uttryck som vi har skapar ett avtryck (en så kallad elemental)
i emotionalvärlden, som andra människor i sin tur kan uppfatta
subjektivt eller objektivt, beroende på deras egen förmåga.
När
vi löser ett korsord, eller bearbetar ett matematiskt problem är
vårt mentala medvetande aktiverat. Det enklaste mentala tänkandet
kallas slutledningstänkande. Om man gör si så händer
det så. Därefter utvecklas förmåga att lösa
mer komplicerade mentala problem, som studier eller annan djupare förståelse.
På
de högsta mentala nivåerna, vilka människan inte når
förrän hon bemästrat de högsta emotionala, utvecklas
hennes perspektivtänkande och systemtänkande till så hög
grad att hon ofta inte längre förstås fullt ut av den
breda massan, eller ens av sökare och mystiker på högsta
emotionalnivå.
På
samma sätt som i emotionalvärlden så skapar mental aktivitet
ett avtryck i mentalvärlden. Detta innebär att vi faktiskt har
ett ansvar inte bara för det vi gör i den fysiska världen,
utan även för vad vi känner och tänker. Allt vi sänder
ut påverkar vår omgivning.
.Kausalt
medvetande
En
människa kan bara förstå medvetandenivåer som hon
själv kunnat erfara. En nivå som ligger över den egna
erfarenheten är i praktiken omöjlig att förstå. Det
kausala medvetandet är extremt ovanligt att hitta hos någon
på mänsklighetens nuvarande genomsnittliga stadium, och därför
mycket svårt att beskriva eller förstå.
En
människa som sades ha kausalt medvetande var Helena P. Blavatsky,
grundare av den Teosofiska rörelsen i slutet på 1800-talet.
Hon hade bland annat förmågan att när som helst återge
vilken text som helst från vilken bok som helst i hela världen,
utan att någonsin ha läst den. Hennes objektiva medvetande
i kausalvärlden gav henne ständig tillgång till all känd
kunskap på Jorden, och hon behövde bara återge den. Man
bör nog ha upplevt något liknande själv innan man fullt
ut kan förstå detta, men det är ett faktum att H.P.B.
gång på gång demonstrerade denna förmåga
för alla vetenskapsmän som ville testa henne. | |